Hjem Motivasjon Hvordan jeg overvant fjellene i tankene mine

Hvordan jeg overvant fjellene i tankene mine

Anonim

Når jeg står i baseleiren med snø som faller forsiktig, fokuserer jeg på pusten og ser på himmelen til fjellens fjerne topp. En linje med svarte prikker slanger seg oppover mot den bratte stien som stiger ut av leiren og strekker seg høyt på avstand før de forsvinner rundt et hjørne. Jeg lurer på hvordan jeg noen gang kommer til toppen - en tilsynelatende umulig avstand unna. Det er en følelse av kjennskap til hele situasjonen: de gamle fraktcontainerne som fungerer som køyeseng ved baseleir; det knirkete, vaklevante skitrekket som har sett bedre dager; og den harde kalde vinden som blåser et friskt teppet snø over scenen foran meg. Jeg har vært her før; Jeg prøvde å klatre på dette fjellet i fjor, bare jeg ikke lyktes.

Jeg feilet.

Jeg kom tilbake til Russland med et klart mål: å fullføre det jeg startet året før og vellykket toppmøte det høyeste fjellet i Europa. Elbrus-fjellet, en sovende vulkan bortgjemt i et stille sørvestlige hjørne av Russland, dominerer de vestlige delene av Kaukasusfjellene i en høyde av 5642 meter. Min fortid som mislyktes, etterlot arret i form av selvtilliten og ubesvarte spørsmål om min evne til å oppnå dette målet. Nå begynner fjellene i tankene mine å se like skremmende ut som de skitne, snødekte toppene som plyndrer over meg. Det som startet som stille hviskelser om usikkerhet, har gradvis økt volum jo nærmere jeg kommer til mitt andre toppforsøk. Nå er de fullblåste rop av tvil.

Men jeg trøster meg med å vite at jeg mislyktes sist, om enn delvis på grunn av hendelser utenfor min kontroll. For alle suksessene våre i livet tror jeg det er nederlag og tilbakeslag som lærer oss mest. Jeg ville helst ikke ha mislyktes, men på den måten lærte jeg mer om meg selv enn noen av mine suksesser. Fra det øyeblikket jeg tilbakestiller målet, har en liten stemme stilt meg det samme spørsmålet: Er du god nok til å gjøre det denne gangen? Denne stemmen tvang meg til å se innenfor, utfordret meg til å vokse som individ på alle områder av livet mitt, men spesielt til å utvikle et sterkere tankesett.

Vi tenker ofte på mental seighet i forhold til hvordan vi reagerer på ekstreme situasjoner - vår evne til å sprette tilbake etter å ha gått konkurs, motstandskraften til å prøve igjen etter en annen mislykket forretningsidé eller holde livet sammen mens vi sørger over tapet av et familiemedlem. Det er ingen tvil om at disse situasjonene vil teste motet vårt og utholdenheten, men den mentale seigheten vi trenger for å få gjennom dem blir smidd på en daglig basis. Det handler om å presse oss selv på tusen små måter for å sikre at når tiden kommer, har vi evnen til å takle de store hindringene.

Da jeg bestemte meg for å omfavne et liv med utfordringer, gjorde jeg det fordi jeg visste at jeg ville trenge å utvikle meg fysisk, men enda viktigere, jeg ville trenge å utvikle og pleie et tankesett som gjør at jeg kan overvinne selv de største utfordringene. Jeg trengte å bygge min tro på at jeg kunne oppnå betydelig suksess. Det samme gjelder å bygge en virksomhet; vi trenger å utvide vårt tankesett og tro på vår egen evne for å oppnå våre største mål. Sinnet er grensen - det eneste som står mellom oss og hvor vi vil være i livet, er vår tro på vår egen evne. Når vi først har forstått det, kan vi fokusere på å utvikle et tankesett som gjør at vi kan se på enhver situasjon i en positiv sinnstilstand, og vite at det kan være utfordringer underveis, men også vite at ingenting kan hindre oss i å oppnå våre mål.

KOMMISSION AV MARCUS LEACH

Det starter med vår interne dialog. Av alle samtalene vi daglig driver med, er de viktigste vi har med oss ​​selv. Når de ikke blir sjekket, har de muligheten til å slukke alle frø av håp vi måtte ha for å oppnå våre mål fordi handlingene våre er inspirert av tankene våre. Selvprat kan raskt føre oss til å underholde tanker om egen tvil, slik at tidligere erfaringer og begrensende oppfatninger bestemmer hva vi mener er mulig.

Hvis vi forteller oss selv nok nok ganger - positive eller negative - begynner vi etter hvert å tro på det. Når vi forteller oss selv at vi ikke kan gjøre noe, begynner vi å skape en mental blokkering, og i stedet for at tankene våre søker løsninger på situasjoner og utfordringer, kan vi bare fokusere på grunner til at vi ikke kan gjøre det. Vi begynner å skape sinnsfjell som virker uovervinnelige. For å utvikle positiviteten i vår interne dialog, må vi øke bevissthetsnivået, og vi må aktivt overvåke stemmen i hodet. Ved å vokte tankene våre begynner vi å utvikle en styrket sinnstilstand som bygger oss opp, som gir oss troen på at vi kan oppnå hva som helst, som fører til et suksessliv.

Tvilsnivået vi kan ha i vår evne, kan øke betydelig jo nærmere vi kommer til å prøve oppgaven, som tilfellet var da jeg sto i basecamp med to loddrette kilometer med klatring som dreide mellom meg og toppen. Men ikke bare hadde jeg styrket tankene mine, og hele tiden fortalt meg selv at jeg kunne overvinne fjellet, hadde jeg visualisert handlingen om å oppnå mitt mål om og om igjen før det til og med hadde skjedd. Jeg hadde laget et detaljert mentalt bilde av det nøyaktige øyeblikket jeg satte foten på toppen, jeg forestilte meg hvordan jeg ville føle meg, hvilke følelser jeg ville oppleve, hver minste lille detalj, og så spilte jeg scenen ut i hodet mitt hver dag. Jeg fortalte underbevisstheten min at jeg skulle lykkes, og det bygde min tro og selvtillit.

For å oppnå positive resultater må vi omfavne svikt; vi må la det føre oss mot suksess i stedet for å begrense det. Jo mer åpne vi er for å mislykkes, jo større er potensialet vårt for forbedring. Feil og feil er et essensielt element i vår utvikling, så vi bør se dem som en del av vår livstrening. Frykt for å mislykkes holder oss tilbake, noe som resulterer i at vi utvikler risikoaversjon, hvor vi trygt er ensconced i komfortsonene våre resten av livet. Ved å ta i bruk denne "spille det trygge" mentaliteten, vokser vi aldri og når aldri vårt fulle potensiale. Noen ganger tenker jeg på hva som ville ha skjedd hadde jeg latt frykten for å mislykkes en gang til hindre meg i å dra tilbake til Russland.

Selv i øyeblikket var det et element av frykt, og ikke bare av å mislykkes, men av selve stigningen. Syv timer etter å ha forlatt baseleiren, etter å ha klatret gjennom natten, hadde vi i mitt sinn overvunnet den vanskeligste delen av fjellet. Jeg kunne ikke ha tatt mer feil, for det som fulgte var en torturøs to timer som kjempet om tilsynelatende vertikale bakker og forræderske deler av isete steiner. Jo høyere vi klatret, jo dårligere forhold ble, og da vi endelig nærmet toppen, var det storm over oss. Førti mph vind og nesten null sikt fra snøen som virvlet rundt i luften reduserte vår fremgang til en gjennomgang. Samtidig som den lille stemmen stiller samme spørsmål som den hadde gjort det siste året: Er du flink nok til å gjøre det denne gangen?

I all visualisering forestilte jeg meg ikke et øyeblikk at vi ville kjempe mot slike ekstreme forhold for å nå høydepunktet. De siste trinnene var straffet til min mentale og fysiske grense, og var fylt med en allmektig følelse av prestasjon, ikke bare på grunn av det å nå selve toppen, men på grunn av alt jeg hadde tålt underveis. De største fjellene vi må erobre er de i våre sinn. Og når vi først har gjort det, er det ingen grense for hva vi kan oppnå i livet eller i virksomheten.