Hjem Nyheter Erobring av de syv toppene

Erobring av de syv toppene

Anonim

Når Kay LeClaire, 61, snakker om sine ekstreme livserfaringer, snakker hun som om hun videresender været - veldig saklig.

"Jeg ble den eldste kvinnen som fullførte de syv toppmøtene som standard, ikke etter mål, " sier LeClaire tilfeldig. "Det tok meg uker å til og med finne ut at jeg var den eldste."

De syv toppmøtene er de høyeste fjellene på hvert av de syv kontinentene og en mye ettertraktet prestasjon blant klatrere: Kilimanjaro (Tanzania), Denali (Alaska), Elbrus (Russland), Aconcagua (Argentina), Carstensz Pyramid (Indonesia), Vinson (Antarktis) og Everest (Nepal).

23. mai 2009 erobret LeClaire Mount Everest, den siste og tøffeste av stigningene. Den første kvinnen over 60 år som nådde alle syv toppmøter, hun var bare den andre kvinnen i den aldersgruppen fra USA som møtte det 29, 035 fot store Everest-fjellet.

“Da vi kom til toppen, rullet skyene inn og vi hadde ikke utsikt. Men vi hadde et syn på veien opp, og det var som, herregud - jeg visste virkelig at jeg kom til å være på toppen av verden, ”sier LeClaire. "Det er så magisk at jeg knapt kan beskrive det."

Hun hadde aldri tenkt å lage klatrehistorie. LeClaire, som bor i Spokane, Wash., Sammen med mannen sin, Jerry, klatret faktisk ikke i det hele tatt før hun var 51 år.

"Sønnen min Andrew og jeg klatret opp på Mount Rainier, som er over 14 000 fot, og det var etter det at en av vennene mine som var en fjellklatrer, sa: 'Gosh, hvis du liker å klatre så mye, burde du lære mer om det, LeClaire sier.

Så hun begynte på Spokane Mountaineers fjellskole, og med gruppens hjelp lærte hun de tekniske idiosynkrasene i sporten. Hun kom også over frykten for fjellklatring. "Jeg kunne ikke forestille meg meg, over 50 år, klamrer meg fast ved siden av denne vertikale klippen, " sier hun. ”Jeg likte ikke så mye, men det handler om å overvinne frykten. Og det har jeg blitt mye bedre om nå. ”

I 2001 tok hun, sønnen og mannen hennes en familietur til Afrika, der hun klatret opp på Kilimanjaro-fjellet. Etter det foreslo en venn at hun kanskje ville takle de resterende seks toppmøtene.

Hun klatret opp Mount Elbrus neste, i august 2002; Aconcagua i januar 2003; og Vinson og Denali i 2004. Og så kom hun til Everest. Det vanskeligste toppet tok Everest fire forsøk på fire år, da LeClaire kjempet med hjerterytmi og intens storm, og ammet en revet ACL, før hun endelig kom seg til toppen.

Når et lag avslutter en tøff stigning som Everest, får medlemmene ikke kaste seg ned i et badestamp og drikke kald øl. De må vende tilbake til baseleiren og hvile før de stiger ned ytterligere 14.000 fot. Etter å ha summert Everest på sitt fjerde forsøk og returnert til baseleir, tok en snøstorm tak i LeClaires leir, kollapset de små teltene sine og tvang teamet til å grave seg ut fra under seks meter med snø.

Noen av LeClaires lagkamerater ble skadet og måtte helikoptert av fjellet. Andre var rett og slett for utmattet til å gå ned fra 14 000 fot og betalte for en helikoptertur.

"Jeg ringte mannen min, og jeg sa til ham at jeg virkelig ville komme meg ut derfra, og han sa: 'Kay, du kan gå, '" sier LeClaire og ler. “Helikoptrene koster rundt 3000 dollar. Vi sparte 3000 dollar og hadde det bra. ”

I klatreverdenen kan en helikoptertur på 3000 dollar tolkes som billig i sammenligning med kostnadene for en stigning, som kan variere fra $ 25.000 til mer enn $ 60.000. LeClaire erkjenner de svimlende kostnadene som en del av sporten; det er kommersialiseringen av klatring som plager henne, ikke den personlige økonomiske utfordringen.

Det er en "se på meg" -holdning blant noen klatrere som er i strid med LeClaires tenkemåte. Hun vekker ikke oppmerksomhet til sine prestasjoner. Det er ikke det at hun ikke brenner for sin innsats og mål; hun bruker bare ikke suksess for å blåse opp egoet sitt.

"Alles definisjon av suksess er litt annerledes, men det ser ut til at når jeg snakker med folk, det de håper å oppnå er å tjene mye penger, " sier LeClaire. “Det sørger meg for å tro at det er noen menneskers eneste mål i livet. Det som får meg til å føle meg vellykket er bare å inspirere andre mennesker til å ha et mål. ”

LeClaires familie hadde ikke mye penger da hun vokste opp. Hun bodde i en liten by i Iowa til hun var 10 år, da faren fikk jobb med det amerikanske hjelpeprogrammet, som tok familien til Panama og Europa. Foreldrene hennes satte høy verdi på opplevelse og utholdenhet.

“Da søsteren min og jeg ble født, plasserte de oss med nesten seks års mellomrom fordi de ønsket å sørge for at vi begge gikk på college, og de regnet med at når en datter var ferdig med college, ville de hjelpe med å betale for den andre datteren. De ønsket å sørge for at vi strebet etter målene våre, sier LeClaire.

Fordi hun ikke ser penger som et sluttspill, har LeClaires mål alltid sammenfalt med interessene hennes. Hun har studert ørkenøkosystemer og entomologi; hun fortsatte å klatre da det interesserte henne; og da hun ble interessert i jus, fikk hun jusgrad.

"Da sønnen min var 6 måneder gammel, tok jeg meg litt fri og bestemte meg for at jeg var for husbundet, så jeg gikk på advokatskole, " sier LeClaire og humrer. "Jeg ble uteksaminert da Andrew var omtrent fire år gammel, og så la jeg litt på en stund."

Når hun var 7-0 med toppene, var det på tide at LeClaire gikk videre. Hvor går en seig person som elsker friluftsliv og gleder seg over utfordring etter å ha klatret over 140 000 meter oppover verdens høyeste fjell? Coeur d'Alene Ironman, selvfølgelig.

Coeur d'Alene Ironman er en ekstrem triatlon som inkluderer en svømmetur på 2, 4 kilometer, en sykkelritt på 112 kilometer og et løp på 26, 2 kilometer. LeClaire meldte seg frivillig ved Subaru Ironman Canada i 2008 og ble sterkt inspirert av søster Madonna Buder, en 78 år gammel romersk-katolske nonne som avsluttet løpet, og oppnådde i 2006 æren som den eldste kvinnen til å fullføre Hawaii Ironman.

"Jeg synes det er så fantastisk at folk har mål som det, " sier LeClaire. “For ikke å snakke om den fysiske styrken. Jeg håper jeg er så sterk på 78. ”

LeClaire brukte morgner på å trene for konkurransen - løfte vekter, løpe, svømme og sykle. "Jeg tok også en tur til New Zealand for å bygge opp utholdenheten min, " sier hun.

23. mai, nøyaktig ett år etter hennes fantastiske syvende toppmøte og bare fem uker unna å konkurrere i Coeur d'Alene Ironman, hadde LeClaire en sykkelulykke. Hun knuste kragebeinet og brakk flere ribbeina. Men det er ikke i hennes natur å la noen få skader holde henne fra målet.

Hun meldte seg på Coeur d'Alene i 2011 og begynte å trene med støtte fra mannen sin, sønnen og flere venner. Hun har allerede kjørt en mini-triatlon og har sitt synspunkt på neste års Ironman.

"Jeg håper jeg skal være i god nok form, " sier hun. “Akkurat som de fleste mål, vil jeg være ferdig. Jeg prøver ikke å knekke rekorden. ”

Målet hennes er å fullføre løpet på 17 timer. Og etter det? Hvem vet. "Vi får se, " sier LeClaire.